De Rekenkamer Zoetermeer heeft in eigen beheer onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening van de gemeente Zoetermeer, vanuit het perspectief van een laaggeletterde inwoner. Twee Taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen) hebben een aantal zoekopdrachten uitgevoerd om te kijken of zij, zelfstandig, een antwoord konden vinden op veelgestelde vragen. Daarnaast heeft Stichting Lezen en Schrijven gekeken naar de toegankelijkheid van onderdelen van de website van de gemeente Zoetermeer: de homepagina, de pagina ‘voor inwoners’ en de pagina ‘contact’. Ook heeft de Rekenkamer gesproken met enkele ambtenaren.Zowel de Taalambassadeurs als de Stichting Lezen en Schrijven vonden de website best geslaagd. Wel hebben zij een aantal praktische tips gegeven om de digitale dienstverlening te verbeteren. De Rekenkamer heeft het college de aanbeveling gedaan om deze tips te implementeren. Ook heeft de Rekenkamer het belang aangegeven om aanpassingen te doen i.s.m. de doelgroep. Tot slot heeft de Rekenkamer aanbevolen om kennis te nemen van de Sociale Digitale Standaard. De gemeente volgt weliswaar de WCAG, internationale richtlijnen voor de toegankelijkheid van webcontent, maar deze richtlijnen gaan uit van het toegankelijk maken van het systeem. De Sociale Digitale Standaard daarentegen hanteert de benadering ‘de inwoner heeft een vraag, hoe kunnen wij deze persoon het beste van dienst zijn?’
909
31
Laaggeletterdheid, Digitale dienstverlening, Toegankelijk, Toegankelijkheid, Taalambassadeur